Bulgarijë 2017

2 mei tot/met 10 mei 2017

Een heel jaar van voorbereiden en plannen tot aan de reis en toen was het voorbij. Wat hebben we een geweldige reis gehad.

De voorbereidingen in Nederland hebben we zelf gedaan. Iliana heeft alles in Bulgarije geregeld. Vanaf de aankomst op het vliegveld in Sofia tot aan ons vertrek van het vliegveld Sofia.

We hebben ons in alle vroegte op Schiphol verzameld. Sommigen kwamen een ontbijtje nuttigen in Dutch & Delicious, anderen namen wat meer tijd en waren keurig om 8.00 uur bij de balie. We waren ruim op tijd om in te checken. Helaas was de balie niet eerder open, zodat het nóg een hele run was om op tijd bij de slurf van het vliegtuig te kunnen komen. We zijn echter allemaal meegegaan in het vliegtuig. Eindelijk kon Karin opgelucht ademhalen.

Op het vliegveld in Sophia stonden Iliana en Todor op ons te wachten met de bus. We werden naar ons hotel ‘Noviz’ in Plovdiv gebracht. Een prachtig hotel. Inchecken en de boel verkennen. We hebben een lekker stuk gelopen door Ploviv om uiteindelijk in het restaurant Megdana terecht te komen. Daar hebben we heerlijk gegeten en ook genoten we van prachtig dansen en zingen. Uiteraard ook nog even meegedanst.

De volgende dag na het ontbijt zijn we vertrokken naar Voivodinovo. Daar heeft Iliana haar dansschool en kregen we de eerste lessen van haar onder begeleiding van Todor op zijn accordeon, tot aan de lunch. De lunch hebben we genoten in het restaurant in het dorp.

’s Middags hebben de kindergroepen van Iliana een voorstelling gegeven. Van schattige peuters tot jong volwassenen. Iliana heeft ze goed onder de duim, maar het is duidelijk dat ze allemaal gek op haar zijn.

Zo ging het de hele week door. ’s Ochtends les en na de lunch: ‘de hort op’.

Zo hebben we de oude stad van Plovdiv gezien, met gids. Laten we het zo zeggen de groep en de gids hadden geen ‘klik’. De oude stad was prachtig.

We hebben de oude schatten van Tracia gezien. We zijn naar een dorp genaamd Ivaylo geweest, waar op dat moment St. George’s Day werd gevierd. Veel dansen op het dorpsplein, door iedereen die daar zin in had. Ook werden er veel voorstellingen gegeven. Volksdansgroepen en ook de majorette vereniging kwam langs.

Ik geloof dat het leukste moment de picknick in de bergen was. Wat hebben we geboft met het weer. Een mooie plek op het gras, met heerlijke gerechten en Todor en Iliana die samen songen. Persoonlijk heb ik hier heerlijke herinneringen aan.

We hebben een voorstelling gezien van het Trakiya ensemble in Plovdiv. Eerst mochten we de warming up bijwonen en daarna een soort van generale repetitie. Wat kunnen die mensen mooi dansen! En wat een prachtige kostuums.

We hebben gedanst in de eetzaal van het hotel. Heel plezierig. Helaas dachten de hotelmedewerkers “dat gebeurt ons niet weer” en gingen op tijd de deur op slot doen. Zo konden we er niet meer in ’s avonds. Niet getreurd. We gingen dansen op het terras bij de kamer van Giel en Karin. Die was groot genoeg. Wellicht niet de meest ideale dansvloer, maar het was wel heel bijzonder.

We hebben in deze 9 dagen zoveel gezien, lekker gegeten in verschillende restaurants. Gewandeld, gedanst en van elkaar genoten. We hadden een hele gezellige groep bij elkaar.

Kortom: Bedankt dat jullie met ons mee zijn geweest.